сряда, 6 юли 2016 г.

1bike и изкуството да поддържаш мечтите живи


Читалище.то е място за разказване на смислени истории и срещи със съмишленици. Вечерта на 28 юни не беше изключeние. За мен беше дори още по-емоционално зареденa, защото историята беше свързана с моя малък роден град - Дряново, сгушен в Предбалкана.

Рядко историите от малките градове са във фокуса на медийния поток. Връзката ми с Дряново невинаги е била силна и постоянна, а историята е като на всяко малко градче в страната - обезлюдяване, затваряне на работни места и фабрики, трудно оцеляване. Доста често съм била по-скоро наблюдател.

Проблемите са до болка познати. Затова, когато се смени перспективата и такова място стане източник на добрата история на вечерта, си заслужава да се чуе.

Александър Македонски се мести в Дряново и създава бизнес идеята 1bike за създаване на оригинални модели на велосипеди и превръщането им в уникални творения. Работилницата създава велосипеди по поръчка като ги пребоядисват, сменят частите и изрисуват според индивидуалния вкус на клиента. По време на срещата в Читалище.то той разказа как започва всичко:
"В началото започнахме аз и баща ми - най-добрият бояджия в екипа. Научих се как се поправят колелета, направих си сайт. Намираха ме по интернет и ми изпращаха поръчките. Аз отивах до София да си ги вземам, връщах се в Дряново да ги работя. В някакъв момент Иван (Ралчев - б.а.) ми е писал на сайта с поръчка да му направим и неговото колело и аз съм го отрязал. Явно съм преценил, че не мога да се справя. Минава известно време и той пак ми пише с друга идея и този път съм преценил, че явно мога да се справя. Оправям колелото, върнах му го и се виждаме. Седнахме да говорим и да пием кафе и на 10-та минута стана ясно, че ще работим заедно. От човек, който ми е доверил колелото си, ми стана партньор в бизнеса."
Оттук нататък историята продължава с двамата в 1bike. От 2014 г. Александър и Иван работят заедно. Намират се именно защото търсят нещо повече от сигурна работа и доход. Започват в изоставения цех на предприятието за незрящи "Успех" да ремонтират и да придават уникален вид на различни велосипеди. Първото, което правят, е да вземат решението освен в работилницата в Дряново, да започнат и работа и в София. Намират помещение и въпреки ремонтните трудности с много оптимизъм успяват да направят мястото свое.

Иван се присъединява след три години в банка:
"Със Сашо се запознах в момента, в който реших да напусна банката. Завършил съм в Швеция и оттам е любовта ми към велосипедите. Знаех си, че това е моето нещо. Първата година направихме 13 колела. На втората - 50, тази са вече близо 150 проекта на лично проектирани велосипеди."
Екипът също се разраства:
"Интересното в 1bike е, че хората сами ни намират и всяко ново попълнение е свързано с трогателна история."
Предизвикателства не липсват. 1bike са една от малкото работилници, които ремонтират и от най-старите колелета, за да им придадат уникален вид. Поръчките стават все повече, но работата е по-сериозна:
"Всеки ден е борба с личното ни желание да сме по-добри"
През 2015 г. екипът се захваща и с ново предизвикателство. Заедно с доброволци, съмишленици, приятели и спонсори започват инициативата "Колело за смет - за дете велосипед". Решават да зарадват много деца в неравностойно положение, които по някаква причина не могат да усетят радостта да имат собствен велосипед:
"Миналата година един приятел дойде в работилницата и каза, че имал старо колело, което му било малко. Попита ни дали не може да го оправим и да го дадем на някого. В разговора със Сашо дойде идеята да съберем повече такива колелета и да ги дадем на деца, които нямат. Тръгнахме в първата кампания със скромните ни очаквания да съберем десетина велосипеда. В рамките на първите седмици бяхме задръстили склада. В края на кампанията имахме 115 велосипеда и оправихме 70. Беше много зареждащо. Самите срещи с хората, които ни даряваха велосипеди и с децата и родителите, на които дарявахме ни дават много."
Съвместно с местните служби по социално подпомагане и организации по предварителни критерии даряват велосипеди на деца в различни градове.

Равносметката за втората кампания през 2016 е впечатляваща - 236 ремонтирани и раздадени велосипеда на 236 деца в Етрополе, Лом, Кнежа, Попово, Кубрат и Нова Загора. Тези велосипеди са факт благодарение на стотиците дарители от цялата страна – над 300.

Доброволчески уикенди в Дряново, сложна логистика, неуморен труд, планиране и координация стоят зад успеха. Както и десетки съмишленици, които се присъединяват към доброволческите уикенди по ремонта на велосипедите.

„Колело за смет - за дете велосипед“ срещна и нас с 1bike и разрастващия се екип. Безкрайно сме щастливи, че се довериха на Читалище.то за обсъждане на нови идеи и възможности.

Дали търсещите хора са отговорът за промяна? Зависи от всеки един от нас. До следващата добра новина и до скорошни срещи в нашето място за добри истории.

Снимките са предоставени от Константин Павлов-Комитата. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар