Николай Георгиев е изпълнителен директор на фондация "Каузи". Има магистърска степен по счетоводство и контрол. Притежава допълнителна специализация "Международни финанси" към Международния банков институт – София. От септември 2007 година е сертифициран консултант по корпоративна социална отговорност към Организацията за индустриално развитие на Обединените нации (UNIDO).
Кога е създадена фондация "Каузи" и какви са целите ѝ?
Фондацията възникна като продължение на програмата за pro bono експертна помощ на Консултантска къща „Стратегии“ през 2009 г. Четири години по-рано служителите й започнаха да консултират хора или групи, които търсят възможност и знания за създаване на собствен бизнес или реализиране на собствена социална идея. Днес неправителствената организация продължава да има същите цели – да изгражда капацитет и да създава възможности за млади хора и хора с увреждания да управляват живота си и да реализират своя потеницал, като осъществяват мечтите и плановете си.
Какви са бъдещите предизвикателства пред фондацията?
Основна задача, която си поставяме в следващите няколко години, е да работим в посока укрепване на създадените партньорства по регионите – в България и на Балканите. Създаването на мрежа от подкрепящи предприемачеството организации е ключова стъпка в устойчивото подобряване на общата среда за стартиране на бизнес и растеж на предприятията.
Също така, ще продължим и занапред да работим на терен – да изграждаме предприемачески умения у младежите, да насърчаваме създаването на продукти и услуги с по-висока добавена стойност, които да помагат на растежа на новорегистрираните компании и да възпитаваме в ценности като отговорност, поемане на премерен риск, иновативно мислене и постигане на успех чрез реализиране на собствения потенциал.
Кой е най-успешният проект на фондация "Каузи"?
Нашият най-успешен проект е Младежката предприемаческа борса. В нейните пет издания ние съумяхме да представим пред инвеститори почти 100 бизнес и социални бизнеси. Реално, няма инвеститор, който да е участвал, и да не е открил идея, която да поиска да финансира. Събитието е популярно, форматът е утвърден, а участниците в нея – удовлетворени и мотивирани да започнат успешно своите проекти и компании.
Разкажете ни повече за "Създаване на междусекторни партньорства за насърчаване на
младежкото предприемачество"?
За нас работата в регионите бе логична стъпка. Резултатите и обратната връзка от провеждането на Младежката предприемаческа борса ясно показа, че идеи и бизнеси се засяват, отглеждат и имат ясен цикъл на зреене. Това означава, че след 3-5 издания те ще се изчерпат. А застъпническата кампания за привличане на инвеститори и партньори, готови да финансират подобни идеи е трудоемка дейност. Те търсят и качество, и количество, което ние скоро нямаше да можем да произвеждам.
Ето защо, още преди четири години създадохме три погранични центрове на фондация "Каузи" – в Хасково, Дупница и Русе. Тяхната основна задача бе създаване на партньорски взаимоотношения с местни организации, които развиват предприемачеството, така че да работим заедно за увеличаване на предлагането на идеи/проекти/бизнес модели и, съответно, стартъпи, в които да могат да инвестират. Подкрепата от страна на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство ни даде възможност да разширим географския обхват на нашата дейност и са включим Велико Търново, Стара Загора и Силистра.
Организирахме срещи за обмен на добри практики и регионални кръгли маси за дискутиране и търсене на нови, споделени решения и стъпки за преодоляване на местни пречки пред ефективното и ефикасно функциониране на предприемаческата екосистема по места. Проектът завърши с информационната кампани „Да поговорим в 1 лице, мн.ч.“, с която споделихме резултатите от регионалните анализи, изводите от проведените срещи и ясните послания на младите хора, ползватели на услугите на тази екосистема.
Какви са Вашите впечатления от работата Ви с младите хора в страната?
Имам смесени впечатления. На пръв поглед, младежите са неориентирани, дезинтересирани, поставят невидима граница, която трудно можеш да преминеш. Но това се преодолява лесно – с непресторено внимание и вслушване в техните нужди; липса на празни думи, лозунги и обещания; понякога „сурово“ отношение и изказване на нелицеприятни истини. Тогава те се превръщат в истински участник – в диалога, във вземането на решения и доброволно участват в тяхното изпълнение. Те са мотивирани, любознателни, леко обнадеждени и често – неочаквано креативни и отдадени на новата кауза/общност.
А от институциите?
Те са в истинска и осъзната безизходица. Което ги прави проактивни, диалогични, отворени да слушат, да действат и да променят средата. Дори и малко насила за самата „среда“. Защото иначе демографската картина става още по-трагична – с отрицателен прираст и миграция.
В какво посока трябва да движим промяната?
Както обикновено, стъпките са прости и логични. Да задържиш гражданите е по-лесно, отколкото да ги върнеш. Да създадеш нещо ново е по-бързо, отколкото да промениш съществуващ модел. Да съумееш да включиш всички заинтересовани е по-устойчиво, отколкото да бързаш да правиш промени, чиято нужда и ефект са недоказани.
И една 100% рецепта за успех – общи икономически цели, споделени ценности на работа, доверие към колегите и отговорност към средата.
Тази публикация е част от проект "Създаване на междусекторни партньорства за насърчаване на младежкото предприемачество“осъществен с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от фондация "Каузи" и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Оператора на Програмата за подкрепа на неправителствени организации в България.
Няма коментари:
Публикуване на коментар