четвъртък, 9 юни 2016 г.

Доверието между родители и деца - ключов елемент за предпазване на децата в Интернет


Да се тревожим ли, че 11 - годишното ни дете да има профил в Инстаграм? Какво е онлайн тормоз? Да публикуваме ли снимки на децата си във Фейсбук?

Това са само част от въпросите, които обсъдиха Мариета Радулова - експерт към Националния център за безопасен интернет, и родителите, които бяха дошли в Читалище.то, за да научат кои са най-честите опасности за децата в Интернет.

Родителите често допускат грешката да приемат, че щом детето има достатъчно технически умения, за да сърфира в Интернет и да използва дигитални устройства, то ще се справи без чужда помощ, каза Мариета Радулова. Разговорът за рисковете в онлайн пространството трябва да започне в ранна детска възраст, тъй като и възрастовата граница, от която децата имат досег с устройство, през което могат да влязат в Интернет, вече е много ниска.

Онлайн тормозът, подмамване (grooming), злоупотреба със снимки и/или лични данни и хакване на профили са най-често разпространените опасности, с които детето може да се сблъска. Противно на очакванията, онлайн тормозът се случва най-често сред познати хора и връстници. В повечето случаи децата крият от родителите си проблемите, с които се сблъскат, докато нещата не станат сериозни. Затова доверието между родителите и детето е ключов елемент.

Мариета Радулова посъветва родителите да избягват да четат личната кореспонденция и чатовете на децата си, а да прекарват повече време пред компютъра заедно с тях и да ги поощряват да споделят за заниманията си онлайн. Те трябва да положат основата на дигиталните умения на децата, което включва познания за това как да търсят и отсяват информация в Интернет, как да разпознават сайтове със съмнително съдържание, към кого могат да се обърнат, за да докладват за проблем.

Не трябва да забравяме, че социалните им умения също са в процес на развитие. При онлайн комуникацията лесно се прекрачват границите на допустимото и е възможно да обидят или засегнат приятелите, с които общуват. Необходимо е да се развива и "тренира" чувството им за емпатия, включително като се научат да използват подходящи емотикони, за да помогнат на отсрещната страна да разчете правилно емоционалното послание.

В края на срещата родителите получиха допълнителни насоки за безопасни настройки на дигиталните устройства, които ползват децата, както и на профилите им в социалните мрежи. Те могат да използват също така Консултативната линия на Центъра за безопасен интернет чрез телефонно обаждане на 124 123, чат модула на сайта на Центъра, както и да подадат сигнал за незаконно и вредно съдържание чрез формата на сайта.


Центърът за безопасен интернет действа от 2006г. 
Основните му дейности включват обработване на сигнали за детска порнография и компютърни посегателства срещу деца и непълнолетни; консултиране по телефон и по онлайн канали на деца, непълнолетни, родители и учители при инциденти на деца онлайн; разработване и провеждане на различни обучения на деца, млади хора, родители, учители и други професионалисти; разработване на различни материали, целящи да повишат информираността на обществото за рисковете за деца при ползване на интернет, социални мрежи и мобилни устройства, както и начините за превенция и търсене на помощ.  

Центърът за безопасен интернет е член на европейската мрежа Insafe, както и на Международната асоциация на интернет горещи линии INHOPE, която обединява 45 държави.

Няма коментари:

Публикуване на коментар