Какво е различното и интересното в ролята на PR специалиста в изработването на съдържание в дигиталните медии?
Наскоро чух един виц, който долу-горе беше следният: “Мама си носи пин кода в портмонето. Баща ми си носи тефтерче с телефонни номера и набира от там. Баба ми си свети с фенерче, за да си види часовника. И вие искате да ми кажете, че тяхното поколение първо е летяло в космоса?”.
Тази история показва огромната разлика между "Поколението Z" и по-възрастните. Това е първото поколение, което прекарва повече време пред телефона, отколкото пред телевизора и компютъра. Първото поколение, което се отдръпва от традиционните социални мрежи като Facebook и предпочита от една страна по-визуалните Youtube и Instagram, а от друга уединението на приложения като Snapchat. Това е поколение, което не познава свят без екрани и връзка с интернет. В резултат на това трудно задържа вниманието си дълго време над едно и също нещо. Нашата най-голяма битка като професионалисти по комуникация и маркетинг в последните години е за вниманието на потребителите. Осем секунди толкова най-много можем да накараме един представител на "Поколението Z" да ни отдели от вниманието си, преди да се фокусира върху нещо друго.
В същото време за него лоялността към една или друга марка не е важна. Te по-скоро ще сменят и ще пробват различни неща постоянно в търсене на най-доброто качество. Това се отнася както за потребителските стоки, така и за медиите. Днешните тийнейджъри не искат да разговарят с безлични брандове, а с реални хора.
Какво търси като съдържание "Поколение Z"?
Едно от основните неща, което отличава днешните тийнейджъри, е, че те са технологично грамотни. Това до голяма степен определя и как те ползват медийно съдържание. За разлика от своите бащи, майки и баби, вероятността да отворят статии със заглавия, започващи с “шок”, “ужас”, “бомба”, а още по-малко да им повярват и да ги споделят, е малка.
Наскоро чух един виц, който долу-горе беше следният: “Мама си носи пин кода в портмонето. Баща ми си носи тефтерче с телефонни номера и набира от там. Баба ми си свети с фенерче, за да си види часовника. И вие искате да ми кажете, че тяхното поколение първо е летяло в космоса?”.
Тази история показва огромната разлика между "Поколението Z" и по-възрастните. Това е първото поколение, което прекарва повече време пред телефона, отколкото пред телевизора и компютъра. Първото поколение, което се отдръпва от традиционните социални мрежи като Facebook и предпочита от една страна по-визуалните Youtube и Instagram, а от друга уединението на приложения като Snapchat. Това е поколение, което не познава свят без екрани и връзка с интернет. В резултат на това трудно задържа вниманието си дълго време над едно и също нещо. Нашата най-голяма битка като професионалисти по комуникация и маркетинг в последните години е за вниманието на потребителите. Осем секунди толкова най-много можем да накараме един представител на "Поколението Z" да ни отдели от вниманието си, преди да се фокусира върху нещо друго.
В същото време за него лоялността към една или друга марка не е важна. Te по-скоро ще сменят и ще пробват различни неща постоянно в търсене на най-доброто качество. Това се отнася както за потребителските стоки, така и за медиите. Днешните тийнейджъри не искат да разговарят с безлични брандове, а с реални хора.
Какво търси като съдържание "Поколение Z"?
Едно от основните неща, което отличава днешните тийнейджъри, е, че те са технологично грамотни. Това до голяма степен определя и как те ползват медийно съдържание. За разлика от своите бащи, майки и баби, вероятността да отворят статии със заглавия, започващи с “шок”, “ужас”, “бомба”, а още по-малко да им повярват и да ги споделят, е малка.
Създаването на съдържание заема друга голяма част от времето на "Поколение Z". Те пускат лайв стрийминг. Снимат фото и видео и ги редактират умело. Нещо повече, над половината от тях отделят голяма част от свободното си време да усъвършенстват умения като графичен дизайн, видео, разработка на приложения. Повечето тийнейджъри са полу-професионалисти в производството на съдържанието и затова много по-лесно разпознават неискреността или манипулацията под една или друга форма.
Основните неща, за които трябва да се внимава при ангажирането им:
- Автентичност - Поколение Z създава съдържание постоянно и затова разпознава лесно неавтентичното, неоригиналното и неискреното съдържание;
- Разчитаме на личното влияние - например, що се отнася до лидерите на мнение относно красота и грим, тийнейджърите са много по-склонни да се доверят на съвет от своя любима видео блогърка, която се гримира пред камера, отколкото на традиционно женско списание;
- Визуално - мозъците на хората се променят физиологично, образуват нови връзки, които им помагат да обработват сложни визуални материали, което пък от друга страна създава затруднения при обработката на дълги текстове.
Традиционните медии и традиционните норми за популярност (някой е звезда, защото медиите го определят като такъв) отблъсква "Поколението Z". За тях е важна автентичността и затова ги привличат видеоблогърите - те са истинските сензации.
Не можем обаче да твърдим, че всеки 20-годишен човек се интересува само от най-близкото
си обкръжение, напротив. Много от днешните тийнейджъри се интересуват от глобалните проблеми и социалните несправедливости - глобалното затопляне, социалното неравенство, цената на образованието и др.
Нещо повече - много от тях мислят глобално, а не в рамките на една или друга държава - много по-вероятно е да ги уловим да гледат в YouTube скечове, посветени на американските избори за президент, отколкото да се развълнуват от изтърканата реторика на местните политици.
С какво и как твоята работа развива новата роля на PR-а?
Работата на PR специалиста винаги е била свързана с разпознаването и разказването на истории за бизнеса, марките, потребителите. В United Partners вярваме, че тази роля ще бъде от все по-голямо значение за компаниите и организациите. Съвременният PR специалист трябва да умее да открива и ангажира новите лидери на мнение. Трябва да разбира и нуждите на младите хора за това как взаимодействат със света продуктите, които купуват, работодателите, които избират. Всъщност, отношението към работното място е едно от основните предизвикателства, с които нашите клиенти се сблъскват. "Поколението Z", за разлика от своите родители, не търси просто сигурност и финансова независимост - младите хора разбират работата като място, където да усещат, че имат истински принос, че променят света, че всеки ден могат да правят нещо ново и по-добро.
Няма коментари:
Публикуване на коментар